Palais de Tokyo

  • Julien Creuzet is an artist, videographer, performer and poet. He links forgotten, minority histories and imaginary representations of distant places with the social realities of the here and now. His exhibition at the Palais de Tokyo, which visit is rhythmed by a soundtrack composed specifically for it, takes the form of an immersive environment akin to a large public space suffused with the permanent state of tension that characterizes our era. It presents a multiplicity of different works and offers an array of disjointed narratives. Preferring anachronism to the linearity of established stories, Creuzet thus invokes poetry and politics to unfold a mobile imaginary that brings together different temporalities and geographies.

    Book contents
    - "An Interview or Not," interview between Julien Creuzet and Yoann Gourmel
    - "Flashing Light-Elegy," by Eva Barois De Caevel and Dorothée Dupuis.

    About the authors
    - Eva Barois De Caevel is an independent curator. She is in charge of publications at RAW Material Company-Center for Art Knowledge and Society (Dakar).
    - Dorothée Dupuis is an independent curator, art critic and publisher. She is the founder and editor in chief of the magazine Terremoto.mx.
    - Yoann Gourmel is a curator at the Palais de Tokyo. He curated Julien Creuzet's solo show.

    A book published on the occasion of Julien Creuzet's solo show at the Palais de Tokyo, 20.02 - 12.05.2019

  • Ragnar Kjartansson compose une oeuvre singulière à la croisée de la performance et du cinéma, de la sculpture et de l'art lyrique, de la peinture de plein air et de la musique. Il produit régulièrement de vastes projets interdisciplinaires dont la réalisation implique souvent plusieurs participants - acteurs, musiciens, amis et membres de sa famille. Éprouvant les mécanismes du spectacle et les ressorts de la tragédie, Ragnar Kjartansson parvient conjointement à faire advenir une émotion à travers des gestes mélodramatiques et à révéler la réalité qui se joue dans les fondements de toute interprétation. Par la répétition, véritable motif de son oeuvre, Ragnar Kjartansson éclaire l'effort à l'oeuvre et la théâtralité de la vie quotidienne.

    Au sommaire de ce livre :
    - « Une fois, encore » : Un essai de Laure Fernandez.
    - « Seul celui qui connaît le désir » : Conversation entre Ragnar Kjartansson et Julien Fronsacq.

    Au sujet des auteurs :
    - Laure Fernandez est chercheur en arts du spectacle. Ses recherches portent notamment sur la théâ­tralité dans les arts visuels contemporains.
    - Julien Fronsacq est commissaire d'exposition au Palais de Tokyo et commissaire de l'exposition personnelle de Ragnar Kjartansson.

    Livre publié à l'occasion de l'exposition personnelle de Ragnar Kjartansson au Palais de Tokyo, « Seul celui qui connaît le désir », 21.10 2015 - 10.01 2016

  • Chaque oeuvre réalisée par Patrick Neu détourne des techniques traditionnelles et engage de nouvelles expérimentations qu'il poursuit aussi longtemps que nécessaire. L'artiste manie des matériaux peu familiers du champ de l'art : ailes d'abeille, noir de fumée sur verre, cristal, cire, bloc d'encre de Chine, ailes de papillon, mues de serpent, coquilles d'oeuf, papier carbonisé, etc. Depuis trente ans Patrick Neu développe son travail dans la discrétion. Les oeuvres présentées dans son exposition au Palais de Tokyo suggèrent ce dialogue périlleux avec les matériaux et la mémoire du monde. Les décisions audacieuses, l'aventure de la pensée, l'insistance de la durée, le dialogue avec l'histoire sont les ingrédients de la recherche de l'artiste sur les processus de la mémoire et de l'oubli, sur l'épanouissement macabre des fleurs, sur la rémanence des images archaïques.

    Au sommaire de ce livre - « Être attentif aux choses » : une conversation entre Patrick Neu et Jean de Loisy - « Lors même que les pétales seraient flétris et tombés au sol, le parfum planerait là, dans la mémoire » : un essai de Katell Jaffrès, commissaire de l'exposition de Patrick Neu au Palais de Tokyo - Un ensemble de notices sur une sélection d'oeuvres de l'artiste Au sujet des auteurs Katell Jaffrès est curatrice au Palais de Tokyo.

    Livre publié à l'occasion de l'exposition personnelle de Patrick Neu au Palais de Tokyo, 24.06 2015 - 13.09 2015.

  • Mika Rottenberg développe une pratique artistique qui conjugue la réalisation de vidéos, d'installations, de dessins et de sculptures. Dans de nombreuses de ses oeuvres, elle met en scène des situations absurdes de travail à la chaîne, souvent interprétées par des femmes. Leurs corps, hors des normes et loin des canons habituels, sont entièrement mobilisés et utilisés comme outils de travail et matières premières. Captivants récits où la fantaisie et l'humour se mêlent à l'étrangeté et où le réel semble se distordre dans la fiction, les films de Mika Rottenberg sont montrés au sein d'installations immersives qui plongent les spectateurs dans leur univers au-delà de l'écran et participent ainsi à brouiller les frontières entre imaginaire et réalité.

    Au sommaire de ce livre - « Dans le terrier du lapin ou de l'autre côté du miroir ? » : entretien entre Mika Rottenberg et Daria de Beauvais.
    - « Faire éclater la bulle : les attractions industrielles de Mika Rottenberg » : un essai de Amy Herzog.

    Au sujet des auteurs - Daria de Beauvais est commissaire d'exposition au Palais de Tokyo. Elle est commissaire de l'exposition personnelle de Mika Rottenberg.
    - Amy Herzog est historienne des médias. Elle est maître de conférences en Media Studies au Queens College et coordonnateure du programme d'études cinématographiques au CUNY Graduate Center. Elle est l'auteure de Dreams of Difference, Songs of the Same, The Musical Moment in Film (2010) et co-éditeure, avec Carol Vernallis et John Richardson, de The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media (2013).

    Livre publié à l'occasion de l'exposition personnelle de Mika Rottenberg au Palais de Tokyo, 23.06 - 11.09 2016

  • Généreux et plein d'humour, le travail de Laure Prouvost examine les relations entre langage, image et perception, plaçant le visiteur dans des situations de doute et d'incompréhension, mais aussi d'émerveillement intellectuel et sensoriel. Ces situations deviennent des installations immersives qui invitent à l'évasion et dans lesquelles dialoguent films, sculptures, peintures, tapisseries, performances. Son exposition au Palais de Tokyo, « Ring, Sing and Drink for Trespassing », est une ode aux chemins de traverse et au dépassement des limites, à la joie de se faufiler à travers un grillage pour découvrir un terrain vague ou un jardin aujourd'hui abandonné.

    Au sommaire de ce livre - « Little Bees Behind » : entretien entre Laure Prouvost et Daria de Beauvais.
    - « Laure Prouvost : les échappées du langage », par Karen Archey.
    - « Des organes sans corps », par Emanuele Coccia.

    Au sujet des auteurs - Daria de Beauvais est commissaire d'exposition au Palais de Tokyo. Elle est commissaire de l'exposition personnelle de Laure Prouvost.
    - Karen Archey est Conservatrice d'art contemporaine, chargée des « time-based media » au Stedelijk Museum Amsterdam.
    - Emanuele Coccia est maître de conférence à l'EHESS (Paris). Il est l'auteur de La Vie sensible (2010), Le Bien dans les choses (2013) et La Vie des plantes. Une métaphysique du mélange (2016). Avec Giorgio Agamben, il a édité une vaste anthologie sur les anges dans le judaïsme, le christianisme et l'Islam : Angeli, Giudaismo, Cristianesimo, Islam (2009).

    Livre publié à l'occasion de l'exposition personnelle de Laure Prouvost au Palais de Tokyo, 22.06 - 09.09.2018

  • Mythes, fantasmes et spéculations sont au coeur de l'oeuvre de Marguerite Humeau. Toujours situés aux frontières de la recherche et de la fiction, les projets de Marguerite Humeau sont le fruit d'investigations approfondies et de collaborations avec des spécialistes et scientifiques. Au Palais de Tokyo et à Nottingham Contemporary, elle propose de vivre une expérience unique, physique et sensorielle. Avec son exposition « FOXP2 » - nom du gène dont la mutation a permis l'apparition du langage articulé, à la source de notre humanité -, l'artiste rejoue l'origine de la vie et celle du développement de formes de vies conscientes. En imaginant un monde où des éléphants géants domineraient la planète, elle crée artificiellement des créatures douées d'émotions et de conscience.

    Livre publié à l'occasion des expositions personnelles de Marguerite Humeau au Palais de Tokyo (23.06 - 11.09 2016) et à Nottingham Contemporary (15.10 2016 - 08.01 2017).

  • Dans son travail filmique, Jesper Just associe les images, d'une qualité exceptionnelle, au son et à la musique. L'énigme vient perturber la narration et la tension créée laisse émerger la poésie. L'artiste livre ainsi le spectateur à ses interrogations et ses émotions. La création conçue pour le Palais de Tokyo est composée d'une installation audiovisuelle et d'une intervention spatiale trans­formant l'espace et le parcours du visiteur. Le One World Trade Center, gratte-ciel iconique et controversé, est autant le décor des films qu'un personnage en soi. Il a fonction de membre fantôme et constitue aussi le témoignage d'une résilience. Les films suivent deux personnages : une jeune fille, qui n'apparaît pas comme un individu mais incarne les idéaux de jeunesse et de féminité véhi­culés aujourd'hui, et une enfant handicapée. Les personnages se reflètent, s'opposent et interagissent, pour explorer les concepts de capacitisme et d'autonomisation, questionnant ainsi les limites du corps et de l'individualité.

    Au sommaire de ce livre :
    - « Servitudes » : une conversation entre Jesper Just et Katell Jaffrès, commissaire de l'exposition de Jesper Just au Palais de Tokyo - « Dans la doublure des rêves » : un essai de Fabien Danesi sur le travail filmique de Jesper Just - Un ensemble de notices sur une sélection de films de l'artiste Au sujet des auteurs :
    - Fabien Danesi est historien de l'art.
    - Katell Jaffrès est curatrice au Palais de Tokyo.

    Livre publié à l'occasion de l'exposition personnelle de Jesper Just au Palais de Tokyo, « Servitudes », 24.06 2015 - 13.09 2015.

  • Politique, poétique, engagée et profonde, l'oeuvre de Jean-Michel Alberola lui permet de réagir par l'art, sur le réel, les sentiments et l'état du monde. Son exposition au Palais de Tokyo initie un voyage qui stimule le regard et la pensée, en cartographiant la diversité méconnue de son travail. Associant des fragments de corps ou de géographies à des énoncés ou des injonctions ambiguës, cet artiste majeur et inclassable de la scène française compose autant de rébus qui interrogent notre regard tout comme le rôle de l'art dans la société. Évoluant entre réflexions artistiques et questionnements politiques, entre conceptualisme, abstraction et figuration, l'oeuvre de Jean-Michel Alberola, unique et percutante, n'est jamais dénuée d'humour.

    Au sommaire de ce livre - « L'Addition des détails. Chapitre premier » : un texte de Jean-Michel Alberola.
    - « La Traversée et le Passeur » : conversation entre Jean-Michel Alberola et Katell Jaffrès, commissaire de l'exposition personnelle de Jean-Michel Alberola au Palais de Tokyo.
    - « Celui qui se surprend » : un essai de Dominique Païni.

    Au sujet des auteurs - Katell Jaffrès est commissaire d'exposition au Palais de Tokyo.
    - Dominique Païni est critique, écrivain et commissaire d'exposition. Il a consacré de nombreux ouvrages aux relations entre le cinéma et les arts plastiques.

    Livre publié à l'occasion de l'exposition personnelle de Jean-Michel Alberola au Palais de Tokyo, « L'Aventure des détails », 19.02 - 16.05 2016

  • Mêlant couleurs, lumière, masse et illusions, Florian et Michael Quistrebert rejouent dans leurs oeuvres de grands motifs de l'art moderne, en les pervertissant, à partir d'une approche singulière de la matière. Au Palais de Tokyo, ils déploient un vaste théâtre optique au sein duquel l'expérience de leurs peintures et vidéos est troublée par les brillances et les mouvements internes des objets. Paradoxales, les oeuvres des frères Quistrebert évoquent l'impossibilité de la saisie du tableau. Leurs peintures ne sont jamais ce qu'elles montrent, ou plutôt ne se stabilisent jamais à l'endroit de leur sujet. Les artistes explorent la perception en la saisissant sous différents aspects, intellectuels, optiques, symboliques ou encore occultes.

    Au sommaire de ce livre - « Transe, méditation, folie » : un essai de Khairuddin Hori, co-comissaire de l'exposition de Florian & Michael Quistrebert au Palais de Tokyo.
    - « Les Infinis turbulents » : un essai de Hugo Vitrani, co-comissaire de l'exposition de Florian & Michael Quistrebert au Palais de Tokyo.
    - « La seule matière de la peinture est la lumière » : conversation entre Florian & Michael Quistrebert et Mara Hoberman.
    - Un ensemble de notices sur une sélection d'oeuvres des artistes.

    Au sujet des auteurs - Khairuddin Hori est le directeur adjoint de la programmation artistique du Palais de Tokyo.
    - Hugo Vitrani collabore à Mediapart et à Beaux-Arts Magazine. Il est le curateur du programme d'art urbain du Palais de Tokyo.
    - Mara Hoberman est commissaire d'exposition indépendante et écrivaine.

    Livre publié à l'occasion de l'exposition personnelle de Florian & Michael Quistrebert au Palais de Tokyo, « The Light of the Light », 19.02 - 16.05 2016

  • Dorian Gaudin privilégie les jeux de correspondances reliant les mondes organique, psychique et matériel. Combinant performances, sculpture et cinéma, son oeuvre joue des allers-retours entre l'automatisation et le vivant. L'artiste met en mouvement, désarticule et mécanise, en conjuguant les genres (théâtre de l'absurde et cinéma de science-fiction, burlesque et minimalisme). Dans son exposition au Palais de Tokyo, machine et rituel social, illusion visuelle et présence physique mettent en oeuvre une mécanique qui est aussi celle des sentiments. Révélant la capacité qu'ont les objets à faire récit et à susciter notre inclination, les oeuvres de Dorian Gaudin nous rappellent la façon dont le fétichisme des objets et de la technique régit notre rapport au monde.

    Au sommaire de ce livre :
    - « Théâtre incomparable : la splendide ambiguïté des machines de Dorian Gaudin » : un essai de Kate Sutton.
    - « Mécanique des sentiments » : entretien entre Dorian Gaudin et Julien Fronsacq Au sujet des auteurs :
    - Kate Sutton est une auteure vivant actuellement à Zagreb. Elle écrit des articles et comptes rendus d'exposition pour divers magazines - notamment Artforum, Bidoun, Frieze, Ibraaz et LEAP - et contribue régulièrement à Artforum.com. En 2013, elle a reçu un soutien à l'écriture de la Andy Warhol Foundation.
    - Julien Fronsacq est commissaire d'exposition au Palais de Tokyo. Il est commissaire de l'exposition personnelle de Dorian Gaudin.

    Livre publié à l'occasion de l'exposition personnelle de Dorian Gaudin au Palais de Tokyo, 03.02 - 08.05 2017

  • Abraham Poincheval est un explorateur insatiable. Qu'il s'agisse de traverser les Alpes en poussant une capsule qui lui sert d'abri ou de s'enfermer une semaine dans un rocher, ses expéditions - itinérantes ou statiques - nécessitent un engagement total du corps. Les sculptures habitables que l'artiste conçoit sont des laboratoires au moyen desquels il fait l'expérience du temps, de l'enfermement ou de l'immobilité. Elles sont l'enveloppe qui accueille le performeur, l'objet qui perturbe le paysage et qui existe à travers les récits des témoins. Les deux nouvelles performances d'Abraham Poincheval au Palais de Tokyo le conduisent à expérimenter les temporalités des règnes animal et minéral.

    Livre publié à l'occasion de l'exposition personnelle d'Abraham Poincheval au Palais de Tokyo, 03.02 - 08.05 2017

  • Nourrie de littérature, d'histoire des arts et de l'architecture, mais aussi de psychanalyse, de spiritisme et de magie, Ulla von Brandenburg emprunte aussi bien aux codes et aux mécanismes du théâtre qu'aux rituels ésotériques et aux cérémonies populaires afin d'explorer la construction de nos structures sociales. Pour son exposition au Palais de Tokyo, elle a imaginé un projet total et évolutif, inspiré du théâtre, de son imaginaire et de ses conventions. Autour de la notion de rituel, l'artiste invite le public à prendre part à une expérience immersive et renouvelée des thèmes, des formes et des motifs qui irriguent son oeuvre : le mouvement, la scène, la couleur, la musique, le textile...

    Livre publié à l'occasion de l'exposition personnelle d'Ulla von Brandenburg au Palais de Tokyo, 21.02 - 13.09.2020

  • From a background rich in literature and the history of arts and architecture-as well as psychoanalysis, spiritism and magic-Ulla von Brandenburg explores the shaping of our social constructs with borrowings from theatrical codes and mechanisms, together with esoteric rituals and popular ceremonies. For her exhibition at the Palais de Tokyo she has conceived a total, constantly evolving project inspired by the theatre, its imaginary realm and its conventions. With ritual as her starting point, she invites the public to experience an immersive reinterpretation of the themes, forms and motifs-including movement, the stage, colour, music and textiles-that fuel her oeuvre.

    Book published on the occasion of Ulla von Brandenburg's solo exhibition at the Palais de Tokyo, 21.02 - 13.09.2020

  • Abraham Poincheval is an insatiable explorer. Whether by crossing the Alps while pushing a capsule he used as his shelter, or by enclosing himself for a week in a rock, his-itinerant or static-expeditions require total physical commitment. The inhabitable sculptures which the artist conceives are laboratories allowing him to experience time, enclosure or immobility. They are the envelope that hosts the performer, an object that disturbs the landscape, and which exists through word of mouth. Abraham Poincheval's two new performances at the Palais de Tokyo lead him to experience the temporalities of the animal and the mineral kingdoms.

    Book Contents
    - "Abraham Poincheval, Humanity in Suspension" an essay by Thomas Schlesser
    - "Living in the Heart of Things": interview between Abraham Poincheval and Adélaïde Blanc

    About the authors
    - Thomas Schlesser is the director of the Fondation Hartung-Bergman (Antibes) and he teaches at the École Polytechnique (Palaiseau). He is the author of L'Univers sans l'homme - les arts contre l'anthropocentrisme (1755-2016) (Paris: Hazan, 2016).
    - Adélaïde Blanc is the coordinator of the artistic department at the Palais de Tokyo. She curated Abraham Poincheval's solo show.

    A book published on the occasion of Abraham Poincheval's solo show at the Palais de Tokyo, 03.02 - 08.05 2017

  • Ragnar Kjartansson's singular work is a cross between performance and cinema, sculpture and opera, plein air painting and music. He often produces large-scale multidisciplinary projects and the production of his works often requires the collaboration of several participants-actors, musicians, friends and family members. Experimenting the mechanisms of theatre and the dramatic impulses of tragedy, Ragnar Kjartansson succeeds in bringing emotions out of melodramatic actions and in revealing the reality on which relies every interpretation. Through repetition, which is genuine motif in his work, Ragnar Kjartansson enlightens the theatricality and efforts at work in everyday life.

    Book contents
    - "Once Again": An essay by Laure Fernandez.
    - "Only He Who Knows Desire": A conversation between Ragnar Kjartansson and Julien Fronsacq.
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    About the authors
    - Laure Fernandez is a researcher in performing arts. Her research projects focus in particular on the idea of theatricality in the contemporary visual arts.
    - Julien Fronsacq is a curator at the Palais de Tokyo and the curator of Ragnar Kjartansson's solo exhibition.

    Book published on the occasion of Ragnar Kjartansson's solo exhibition at the Palais de Tokyo, "Seul celui qui connaît le désir," 21.10 2015 - 10.01 2016

  • With each piece, Patrick Neu turns traditional technique on its head and embarks on new experiments, which he extends for as long as required. The artist works with materials not often found in the art world: bees' wings, lampblack on glass, crystal, wax, blocks of Chinese ink, butterfly wings, sloughed snakeskin, eggshells, charred paper, etc. For 30 years, Patrick Neu has been developing his art discreetly. The works selected for his exhibition at the Palais de Tokyo are a nod towards this perilous dialogue with the materials and the memory of the world. Daring decisions, the adventure of thought, an insistence on duration and a dialogue with history are all ingredients in the artist's researches into memory and forgetting processes, the macabre blooming of flowers and the endurance of ancient images.

    Book contents
    - "Paying close attention to things": Patrick Neu in conversation with Jean de Loisy
    - "Even as the petals fade and fall to the ground, the scent hovers there in the memory": an essay by Katell Jaffrès, curator of Patrick Neu's exhibition at the Palais de Tokyo
    - Notes on a selection of the artist's works.

    About the authors
    - Katell Jaffrès is a curator at the Palais de Tokyo.

    Published on the occasion of Patrick Neu's solo exhibition at the Palais de Tokyo, 24.06 2015 - 13.09 2015

  • Mika Rottenberg's practice combines video, installations, drawings and sculptures. Many of her works portray absurd assembly-line situations in which work is often being carried out by women whose outsized, far from conventionally beautiful bodies are called into play both as tools and raw materials. Offering captivating narratives in which whimsicality and wit merge with weirdness, and reality morphs into fiction, Rottenberg's films are presented in the context of immersive installations that plunge the viewer into their world-a world beyond the screen-in a blurring of the borders between the imagined and the real.

    Book Contents

    - "Down the Rabbit Hole or Through the Looking Glass?": interview between Mika Rottenberg and Daria de Beauvais.
    - "Breaking the Bubble: Mika Rottenberg's Industrial Attractions": an essay by Amy Herzog.

    About the authors

    - Daria de Beauvais is a curator at the Palais de Tokyo. She curated Mika Rottenberg's solo show.
    - Amy Herzog is a media historian. She is Associate Professor of Media Studies at Queens College and Coordinator of the Film Studies Program at the CUNY Graduate Center. She is the author of Dreams of Difference, Songs of the Same: The Musical Moment in Film (2010) and co-editor, with Carol Vernallis and John Richardson, of The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media (2013).

    A book published on the occasion of Mika Rottenberg's solo show at the Palais de Tokyo, 23.06 - 11.09 2016

  • Conceived as an emotional structure, , Mélanie Matranga's exhibition at the Palais de Tokyo is intentionally equivocal. Its very titlein Mandarinputs us in an awkward situation, just as when we need to ask a stranger our way in an unknown city, or when we have to admit our inability to understand a message before being even able to start a conversation. Mélanie Matranga combines in her exhibition signs that reflect upon interiority with elements linked to social attitudes and habits. We find ourselves amid familiar objects and generic forms, in situations where self-expression, paradoxically, is possible only once identity is lost. They are places to be alone with others.

    Book contents
    - Complex or Complicated: A conversation between Mélanie Matranga, Thomas Boutoux and Benjamin Thorel.
    - Speaking and Cursing in Song: An essay by Delphine Manetta.
    - Into Words, Into Action: An essay by Julien Mahon.

    About the authors
    - Thomas Boutoux and Benjamin Thorel are the curators of Mélanie Matranga's solo exhibition at the Palais de Tokyo.
    - Delphine Manetta is an ethnologist.
    - Julien Mahon is a cinema critic.

    Book published on the occasion of Mélanie Matranga's solo exhibition at the Palais de Tokyo, , 21.10 2015 10.01 2016

  • Generous and full of humour, the work of Laure Prouvost examines the relationships between language, image and perception, placing the visitors in situations of doubt and incomprehension, but also a wonder which is both intellectual and sensorial. These situations become immersive installations, inviting escapism, in a dialogue between films, sculptures, paintings, tapestries, performances. Her exhibition at the Palais de Tokyo, "Ring, Sing and Drink for Trespassing", operates as an ode to diagonal lines, the transcending of limits and the joy of slipping over a fence to discover a wasteland or, a now-abandoned garden.

    Book Contents
    - "Little Bees Behind": interview between Laure Prouvost and Daria de Beauvais.
    - "Laure Prouvost: Leaking Language", by Karen Archey.
    - "Organs Without a Body", by Emanuele Coccia.


    About the authors
    - Daria de Beauvais is a curator at the Palais de Tokyo. She curated Laure Prouvost's solo show.
    - Karen Archey is Curator of Contemporary Art, Time-based Media at the Stedelijk Museum Amsterdam.
    - Emanuele Coccia is a lecturer at EHESS (Paris). He is the author of Sensible Life (2016), and Goods: Advertising, Urban Space and the Moral Law of the Image (2018). Forthcoming in English: The Life of Plants. A Metaphysics of Mixture. With Giorgio Agamben, he has edited an extensive anthology covering angels in Judaism, Christianity and Islam: Angeli. Giudaismo, Cristianesimo, Islam (2009).

    A book published on the occasion of Laure Prouvost's solo show at the Palais de Tokyo, 22.06 - 09.09.2018

  • Myths, fantasies and speculations lie at the heart of Marguerite Humeau's work. Always treading the line between research and fiction, her projects result from in-depth investigations and collaborations with specialists and scientists. At the Palais de Tokyo and Nottingham Contemporary, Humeau is offering a series of unique physical and sensory experiences. Her exhibition FOXP2 is named for the gene whose mutation enabled the arrival of articulate language at the source of our humanity. Here the artist is re-enacting the origins of life and the development of conscious life forms. Imagining a world where giant elephants dominate the planet, Humeau has artificially designed creatures endowed with emotions and consciousness.

    Book Contents

    - A conversation between Marguerite Humeau and Bernard Buigues.
    - A conversation between Marguerite Humeau and Carl Safina.
    - "Who Knows?": an essay by Rebecca Lamarche-Vadel, curator of Marguerite Humeau's solo exhibition.

    About the authors

    - Rebecca Lamarche-Vadel is a curator at the Palais de Tokyo.
    - Bernard Buigues is a French explorer. He has organized numerous expeditions to the North Pole and Siberia. He is the founder of Mammuthus, a scientific program aimed at -constructing a record of paleobiodiversity through the collection and preservation of fossils throughout the Siberian Arctic. He defines himself as "a mammoth hunter without weapon."
    - Carl Safina is the Endowed Professor for Nature and Humanity at Stony Brook University (NY), where he co-chairs the Alan Alda Center for Communicating Science and runs the not-for-profit Safina Center. His books include Beyond Words; What Animals Think and Feel (2015).

    This book is co-published with Nottingham Contemporary.

    Published on the occasion of Marguerite Humeau's solo exhibitions at the Palais de Tokyo (23.06 - 11.09 2016) and at Nottingham Contemporary (15.10 2016 - 08.01 2017).

  • In his film work, Jesper Just links images of an exceptional qua­lity to sound and music. Enigmas disrupt the narrative, creating a poetry-liberating tension. The artist leaves spectators with their own doubts and emotions. The work conceived for the Palais de Tokyo consists of an audiovisual installation and a spatial inter­vention, which transforms both the space and the visitor's journey. The One World Trade Center, an iconic and controversial skyscra­per, is as much the scene of the films, as a character in itself. It functions as a phantom limb, while also standing for resilience. The films follow two characters: a young girl, who is not an individual but embodies the ideals of youth and feminity conveyed today, and a disabled child. The characters mirror, oppose and interact, to explore themes of ableism and agency as well as the boundaries of body and selfhood.

    Book contents
    - "Servitudes": Jesper Just in conversation with Katell Jaffrès, curator of Jesper Just's exhibition at the Palais de Tokyo
    - "In The Doubling of Dreams": an essay by Fabien Danesi on Jesper Just's film work
    - Notes on a selection of the artist's films

    About the authors
    - Fabien Danesi is an art historian. He's managing the programme of the Pavillon Neuflize OBC, the research lab of the Palais de Tokyo.
    - Katell Jaffrès is a curator at the Palais de Tokyo.

    Published on the occasion of Jesper Just's solo exhibition at the Palais de Tokyo, "Servitudes", 24.06 2015 - 13.09 2015

  • Political, poetic, committed, profound: Jean-Michel Alberola's oeuvre is an artist's reaction to reality, human feelings and the state of the world. His exhibition at the Palais de Tokyo triggers a voyage that stimulates the eye and the mind as it maps the underappreciated diversity of his work. Associating bodily and geographical fragments with ambiguous statements and injunctions, this major and utterly distinctive figure on the French art scene shapes rebuses that challenge both our way of seeing and the role of art in society. And yet, in its intermingling of artistic speculation and political questioning, and of conceptualism, abstraction and figuration, Alberola's unique, hard-hitting oeuvre is never without its touch of humour.

    Book contents
    - "Adding Up the Details: Chapter 1": A text by Jean-Michel Alberola.
    - "The Crossing and the Passeur": A conversation between Jean-Michel Alberola and Katell Jaffrès, curator of Jean-Michel Alberola's solo exhibition at the Palais de Tokyo.
    - "He Who is Taking Himself by Surprise": An essay by Dominique Païni.

    About the authors
    - Katell Jaffrès is a curator at the Palais de Tokyo.
    - Dominique Païni is a critic, a writer and a curator. He has written numerous publications focusing on the connection between cinema and fine arts.

    Book published on the occasion of Jean-Michel Alberola's solo exhibition at the Palais de Tokyo, "L'Aventure des détails" 19.02 - 16.05 2016

  • Angelica Mesiti has been developing research into methods of communication, beyond speech or writing, to create new languages based on existing systems. In her video installations, she is interested in questions of translation of various cultural phenomena, through sound, music, or the body, spontaneous or choreographed gestures. The artist highlights, with sensitivity and delicacy, the grace and inventiveness of everyday life, while underlining the social and political outreach of music and performance.

    Book contents:
    - "Perhaps There Are More Things That Unite Us Than Separate Us," interview between Angelica Mesiti and Daria de Beauvais.
    - "What Bodies Say," by Mathilde Roman.

    About the authors:
    - Daria de Beauvais is Senior Curator at the Palais de Tokyo. She curated Angelica Mesiti's solo show.
    - Mathilde Roman is an art critic, curator and teacher.

    Book published on the occasion of Angelica Mesiti's solo show at the Palais de Tokyo, 20.02 - 12.05.2019

  • In their works, mingling colours, light, mass and illusions, Florian and Michael Quistrebert play back the main motifs of modern art, while perverting them, through a particular approach to matter. At the Palais de Tokyo, they are deploying a vast optical theatre in which experience of their paintings and videos is disturbed by the glittering and internal motions of objects. The Quistrebert brothers' ambiguous pieces evoke the impossibility of grasping a painting. Their pictures are never what they show or, rather, never stabilize themselves around their subjects. The artists explore perception by handling it in various ways, which can be intellectual, optical, symbolic or else occult.

    Book contents
    - "Trance, Meditation, Madness": An essay by Khairudin Hori, cocurator of Florian & Michael Quistrebert's solo show at the Palais de Tokyo.
    - "Turbulent Infinities": An essay by Hugo Vitrani, cocurator of Florian & Michael Quistrebert's solo show at the Palais de Tokyo.
    - "The Substance of Painting is Light": A conversation between Florian & Michael Quistrebert and Mara Hoberman.
    - Notes on a selection of the artists's works.

    About the authors:
    - Khairuddin Hori is the deputy director of artistic programmes at the Palais de Tokyo.
    - Hugo Vitrani contributes to Mediapart and Beaux-Arts Magazine. He is the curator of the Palais de Tokyo's urban art programme.
    - Mara Hoberman is a freelance curator and a writer.

    Book published on the occasion of Florian & Michael Quistrebert's solo exhibition at the Palais de Tokyo, "The Light of the Light," 19.02 - 16.05 2016

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